"NOW" circuits

Circuit Assen; lengte 4.720 mtr

Assen is een zeer technisch circuit waarbij het belangrijk is om vloeiende en mooie lijnen te rijden en de motor goed door te laten rollen in bochten waardoor je een hoge bochtensnelheid aanhoud. Het circuit heeft een aantal mooie uitrempunten en er is ruimte genoeg voor mooie inhaalacties. De baan heeft een hoge gemiddelde snelheid omdat er veel lange stukken zijn met weinig krappe bochten. Assen is een wereldcircuit!!

Circuit Oschersleben (D); lengte 3.667 mtr

Oschersleben is een circuit wat binnen 12 maanden werd gebouwd en officieel in 1997 werd geopend als het ‘Motorsport Arena Oschersleben’ . Het is een geweldige baan met een super lay-out, snelle bochten, hoogteverschil en spectaculaire uitrem – en inhaalacties acties zijn hier een pré. Oschersleben is echt om je uit te leven!

Circuit Nűrnburgring (D); lengte 4.542 mtr

De Nűrnburgring staat samen met het circuit van Assen bekend alszijnde één van de meest historische circuits uit de geschiedenis. Het dateert uit 1927 waar toen ook de eerste autorace plaatsvond op de lange baan, wat toen nog over een afstand van zo’n
25 km beschikte en wat nu nog bekend staat als de beruchte ‘Nordschleife’ .

Hedendaags worden er alleen nog races verreden op het ‘korte’ circuit. Een mooie baan met hoogteverschil en vloeiende bochten geven je nog de nostalgie van het vroegere circuit. De Nűrnburgring blijft iets speciaals houden!

Circuit Spa Francorchamps (B); lengte 6.976 mtr

Het circuit Spa Francorchamp dateert uit 1939 en staat bekend om de beruchte bocht
‘Eau Rouge’ na start-finish. De formule 1 en de 24-uurs races staan wererldwijd bekend
als de grote publiektrekkers. Het is voor de meeste coureurs het mooiste circuit van de wereld vanwege de fantastische lay-out van de baan. De heftigste hoogteverschillen en de snelste bochten en langste rechte stukken. Dat geeft natuurlijk een circuit met zeer hoge gemiddelde snelheid van zo’n 242 km/h in de formule1.

Spa Francorchamp is spectaculair!

Circuit Zandvoort; lengte 4307 mtr

Zandvoort dateert uit 1939 waar toen de eerste autorace werd gehouden.
De motorsportraces zijn de laatste jaren actiever geworden maar er blijven klachten over de veiligheid voor de motorcoureurs vanwege gebrek aan uitloopstroken op gevaarlijke punten van het circuit. Toch blijft het een mooi en snel circuit tussen de duinen met hoogteverschil en snelle bochten. Zandvoort geeft ook een speciaal gevoel om er te rijden omdat er zoveel historie achter zit.

Nieuw circuit Assen voor 2006 !!

Gedurende de winter van 2005 op 2006 wordt er volop gewerkt om de Noordlus van het circuit volledig aan te passen aan de nieuwe ontwikkelingen van het complex Assen.

Namens de Moto-GP coureurs Rossi, Capirossi en o.a. K.Roberts jr. werden nieuwe eisen gesteld aan het circuit i.v.m. veiligheid en lengte van de baan. Het asfalt van Assen zou te lang zijn t.o.v. de meestvoorkomende circuits. Er werden al diversen schetsen in de publiciteit bekend gemaakt waaronder een aantal tekeningen met duidelijke contouren van het vernieuwde circuit wat ‘TT World’ zal gaan heten. Zo blijft op verzoek van de rijders de verkanting in de nieuwe Haarbocht en Strubben aanwezig. Ook heeft op hun verzoek de Haarbocht een meer haakse vorm gekregen, met daardoor méér uitrem mogelijkheid, dus absoluut méér entertainment voor het publiek op de drie nieuwe tribunes die de Noordlus gaan omzomen. Ook de Strubben bocht wordt krapper en zal vaker voor inhaalmanouvres kunnen worden benut. Verder wordt het gedeelte van de Strubben naar de Ruskenhoek een lang recht gedeelte. De beide kleine knikjes (bij de voormalige aansluiting van het Nationale circuit en de S in de Veenslang) worden verwijderd. Hiervoor wordt het talud naast de paddocktunnel enige meters naar achteren verplaatst. De vorig jaar aangelegde grote grindbak bij de Ruskenhoek, waar Biaggi tijdens de afgelopen TT door heen ploegde en onverhoeds de baan op reed en Franco Battaini T-bonede, wordt een asfaltstrook met daarnaast de grindbak, zodat coureurs bij een foute remmanouvre zich op een veilige manier kunnen herstellen.
Met de circuitaanpassing van de zogeheten Noordlus komen een aantal bochten te vervallen, zoals de huidige S-bocht, Haarbocht, Witterdiep, Madijk en Ossebroeken. Maar de meest markante bochten, de Haarbocht en Strubben keren in nagenoeg dezelfde vorm en met de schuin oplopende ‘verkanting’ terug in de nieuwe baan. De Haarbocht wordt iets haakser (een extra uitrem mogelijkheid voor de coureurs) en krijgt een kleinere verkanting, geen 8% zoals hij was, maar 5% schuin oplopende baan omdat dat in een krappere bocht de maximale helling kan zijn) De bocht schuift op naar een iets zuidelijker gelegen plek. Ook de befaamde Ossebroeken bocht keert terug op de nieuwe baan, maar dan in een krappere vorm.
Om 7.000 autoparkeerplaatsen direct naast het circuit te kunnen realiseren en de bouw van TT World mogelijk te maken, wordt de Noordlus ingekort. Daarmee zal de circuitlengte vóór de start van race-seizoen 2006 worden teruggebracht van 5.997 naar circa 4.750 meter. Positief gevolg hiervan is dat de racefans de
wedstrijden beter kunnen volgen en de coureurs vaker langs zien komen. Zo maakte Valentino Rossi tijdens de afgelopen TT 19 ronden, terwijl de TT fans hun favorieten tijdens de 76e TT op 24 juni 2006 maar liefst 24 keer voorbij zullen zien komen. Het TT Circuit Assen was met 6 km het langste circuit met de hoogste gemiddelde topsnelheid en sluit met de nieuwe lengte perfect aan bij de circuitlengtes van andere race-circuits in de MotoGP-cyclus.

Bron: TT Circuit Assen

 

© 2005 - PPNL Internet Services / Niels Jansen